Dit is de revolutionaire virtual reality-bril die door Facebook is voorbereid
Van conventioneel ontwerp gokt de multinational op deze technologie die niet massaal op de markt is gebruikt door een zeer nieuw projectiesysteem
Facebook heeft zoveel geld in deze technologie gestoken dat, hoewel het niet op grote schaal is overgenomen, het niet zo gemakkelijk de handdoek in de ring zal gooien. Virtual reality is een nieuwe richting ingeslagen sinds de eerste compatibele kijkers enkele jaren geleden verschenen. Het is meer wijdverspreid en hybride geworden en omvat misschien meer praktische technologieën zoals augmented reality. Opvallend is het project van de Amerikaanse multinational omdat ze er echt uitzien als conventionele brillen.
Het Amerikaanse bedrijf heeft het ontwerp van zijn apparaat laten zien. Het is licht, compact en erg dun. Het ziet eruit als een gewone zonnebril, hoewel iets volumineuzer. Op deze manier verschillen ze van de abrupte en futuristische esthetiek van andere virtual reality-lenzen zoals Oculus Rift of HTC Vive, wat over het algemeen een spectaculair product is. Ze zijn gemaakt door Oculus, een gespecialiseerde fabrikant die in 2014 door Facebook is overgenomen. Momenteel is het een prototype.
Het compacte ontwerp is bereikt door een combinatie van opvouwbare holografische lenzen. Deze technologische benadering kan worden gebruikt ‘om toekomstige virtual reality-apparatuur te ontwikkelen die op een zonnebril lijkt’, leggen de auteurs van de studie uit in een verklaring. Dankzij de ontwikkelingen zijn de lenzen tot een minimum beperkt. In dit geval was het mogelijk om lenzen van 9 millimeter dik te maken. Tegelijkertijd ondersteunt deze bril een kijkhoek die vergelijkbaar is met andere virtual reality-producten.
De meeste virtual reality-brillen hebben een gemeenschappelijke kijkoptiek: grote, gebogen, uit één stuk samengestelde refractieve lenzen die meestal van glas of plastic zijn. Het idee van het bedrijf is om dit omvangrijke onderdeel te vervangen door holografische optica. Door middel van een laserprojectie- en achtergrondverlichtingssysteem slaagt de zoeker erin 2D- en 3D-beelden weer te geven, waardoor het gevoel van onderdompeling ontstaat.
Om het te begrijpen: een virtual reality-bril bestaat uit drie technologieën: een lichtbron die wordt geleverd door LED-verlichting, een weergavepaneel dat het licht verlicht of dimt om een beeld te vormen (een LCD-type scherm) en optica die klaar is om scherp te stellen het beeld ver genoeg weg zodat de ogen van de kijker het duidelijk kunnen zien.
Om de grootte en het totale gewicht van virtual reality-schermen aanzienlijk te verminderen, heeft het team van ontwikkelaars van Facebook twee technieken gecombineerd: holografische optica en op vouwoptieken gebaseerde gepolariseerde lenzen. Op deze manier “stuitert” het uitgestraalde licht om het op een optimale manier naar het oog over te brengen, waardoor het een grotere nabijheid kan hebben dan conventionele brillen.