Apple Pay, Google Pay: waarom NFC-betalingen niet worden gebruikt op Argentijnse mobiele telefoons
We betalen nog steeds niet met de vinger of alleen met de look. Maar daar gaan we. In de Verenigde Staten hebben Amazon Go-winkels geen geldautomaat (het systeem herkent wat we in de changuito stoppen); in China testen ze met gezichtsherkenningsbetalingen. Het geld raakt kwijt; plastic ook op zijn eigen manier. Juan D’Antiochia, General Manager voor Global LATAM eCommerce bij Worldpay van FIS (een bedrijf dat zich toelegt op het verwerken van betalingen wereldwijd), heeft er tijdens een pre-quarantainegesprek op gewezen dat ze een systeem hebben getest om met hun vinger te betalen: ‘Het was een interne test en het liep niet goed af. Niemand voelde zich prettig vingeren in een apparaat dat iedereen had aangeraakt.’ Maar er zijn andere manieren om niets aan te raken dat in handen is geweest van andere mensen: in Argentinië hebben we sinds medio 2018 QR-betalingen die Mercado Pago heeft ontwikkeld die, pandemie door, nog populairder werd. Digitale portemonnees blijven groeien.
Mobiele betalingen zijn naar schatting al door ten minste 36,6% van de wereldbevolking gebruikt. De meeste gebruikers wonen voornamelijk in China, maar ook in Denemarken, Zweden, Zuid-Korea en India, volgens gegevens van eMarketer. En Argentinië is geen onbekende: het gebruik van Mercado Pago groeide met 200% in de eerste zeven weken van quarantaine; in feite groeiden alle digitale betalingsinstanties: volgens een rapport van Red Link deed mobiel bankieren dit met 16,9%, mobiele apps met 20,9% en online betaling van belastingen en diensten, 6 , 3. Een paar dagen geleden kondigde WhatsApp aan dat het geld kon verzenden via zijn applicatie in Brazilië (hoewel het later werd opgeschort). En verschillende lokale banken willen via Play Digital concurreren met Mercado Pago.
Betalingen voor NFC, het volgende exemplaar
Er is echter een oplossing die niet in het land aankomt: het gaat om betalingen via NFC via mobiele wallets (een instantie binnen digitale wallets) zoals Google, Samsung of Apple Pay, om de drie bekendste te noemen wereldwijde schaal. Deze oplossingen zullen in 2020 meer dan $ 1 biljoen aan transacties bedragen, zo blijkt uit een onderzoek.
Maar wat is NFC? Het is een near-field communicatiestandaard voor zijn Engelse acroniem. Het is een hoogfrequente draadloze technologie maar een zeer kleine actieradius van niet meer dan 15 of 20 centimeter, die een elektromagnetisch veld creëert dat een uitwisseling van informatie tussen apparaten genereert. Het is de technologie die de SUBE tot leven brengt. Deze ontwikkeling wordt ook steeds vaker gebruikt in creditcards en betaalpassen (kaarten met het kenmerkende logo van de technologie, dat lijkt op dat van de wifi-verbinding van computers).
In elk land waarin het werd geïntroduceerd, werd het al snel de belangrijkste bron van vangst voor micro- en kleine betalingen. NFC neemt een groot deel van de wrijving van creditcardbetalingen weg, waardoor het niet meer nodig is om een pincode in te voeren of een coupon te ondertekenen, deze beveiligingsmaatregelen te vervangen door gegevens in te voeren, zoals bij het gebruik van bijvoorbeeld Apple Pay of Google Pay.
Degenen die de mogelijkheid hebben gehad om de service in andere landen te gebruiken, weten hoe gemakkelijk het is om te gebruiken: zodra alle gegevens (kaarten, bankrekening) zijn geladen, hoeft u alleen uw smartphone dichter bij een POS (verkooppuntterminal, in het Engels) en de betaling gebeurt vrijwel onmiddellijk. Zelfs de modernste slimme horloges bieden deze functie (ontworpen in pre-quarantaine), zodat degenen die zonder mobiele telefoon of portemonnee gaan (bijvoorbeeld voor sport) nog steeds kunnen betalen voor het openbaar vervoer of een drankje op straat.
In de centrale landen houdt het gebruik ervan niet op met groeien, maar de inzet op deze breedtegraden is traag, en nog meer in Argentinië. “Het heeft een enorm voordeel om NFC te hebben, omdat het veel taken voor je vereenvoudigt: je hoeft geen fysiek geld te hebben en je vermijdt contact met papier in deze context van een pandemie”, zegt Laura Iglesias van Evolution Invest, een Argentijns bedrijf waarvan de belangrijkste eenheid is business een platform voor de verwerking van elektronische betalingen voor banken, financiële instellingen en andere bedrijven of projecten die een online betaalmethode vereisen.