Gezonde leefgewoonten

Evenwichtige voeding: een gezonde voeding wordt beheerst door alle in de voedingspiramide voorziene voedingsmiddelen op te nemen, maar in de juiste verhoudingen en in voldoende hoeveelheid (niet meer) om de voedingsbehoeften van het organisme te behouden op basis van het energieverbruik dat het met de dagelijkse activiteiten. De dagelijkse energiewaarde van het dieet moet 30-40 kilocalorieën per draadgewicht bedragen.

Giftige gewoonten: tabak, alcohol en drugs hebben een zeer negatief effect op de gezondheid. De enige tolerantie heeft uitsluitend betrekking op wijn of bier, waarvan zelfs de consumptie van het equivalent van een dagglas wordt aanbevolen.

Lichaamsbeweging: algemene aanbevelingen bepalen ongeveer 30 minuten per dag lichaamsbeweging, wat voldoende is om in deze periode stevig te lopen. Hierdoor kunt u overtollige calorieën verbranden en spieren en botten versterken, maar het helpt ook de bloeddruk, cholesterol en bloedglucosespiegels onder controle te houden, draagt niet alleen bij tot het elimineren van stress en helpt u beter te slapen, maar krijgt ook een staat van ontspanning en vermijd stemmingswisselingen, verbeter het gevoel van eigenwaarde en de staat van persoonlijke tevredenheid. Het kan ook een goede manier zijn om een gezonde sociale activiteit te ontwikkelen wanneer er in gezelschap wordt geoefend.

Hygiëne: goede hygiëne voorkomt veel gezondheidsproblemen: van infecties tot tandheelkundige of dermatologische problemen. Het concept hygiëne verwijst niet alleen naar de reinheid en reinheid van het lichaam, maar heeft ook invloed op de huiselijke omgeving.

Giftige producten: er zijn veel producten waaraan de blootstelling van het organisme, punctueel of continu, kan leiden tot een ernstig gezondheidsrisico. Milieuvervuiling in steden wordt beschouwd als een van de belangrijkste risicofactoren voor de gezondheid.

Mentaal evenwicht: verwijst niet naar het bestaan van psychische aandoeningen, maar naar de toestand van emotioneel en psychologisch welzijn, nodig om cognitieve vaardigheden, sociale relaties en het omgaan met persoonlijke en professionele uitdagingen van het dagelijks leven te behouden en te ontwikkelen. Stress, vermoeidheid, opvliegendheid, angst zijn onder andere enkele tekenen die erop wijzen dat de mentale toestand niet helemaal gezond is.

Sociale activiteit: sociale relaties zijn een fundamenteel aspect voor de menselijke gezondheid en bijgevolg voor gezond ouder worden. Sociaal isolement kan leiden tot een geleidelijke en onomkeerbare achteruitgang van fysieke en mentale vermogens, waaronder lichamelijke beperkingen en dementie.

You may also like

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Lifestyle